Chatbox  [Archives]

Loading ...
Empty the chat input field
MGC Chatbox Evo v3.3.0 by MGC © 2008-2012
General help
The MGC Chatbox Evo is really easy to use

You can :
  1. Send chats : you just have to enter the text in the dedicated input field and then to validate it by pushing the return key ou by clicking on the OK button.
  2. Format the chats :
  3. once you un-collapse the chatbox formatting toolbar by clicking on the BBCode button, you have access to different formatting options for your chats. You can format a chat by selecting a part (or the totality) of it and then select one of the buttons/list. You can also add empty formatting tags by selecting nothing and clicking one of the buttons/menu thus allowing you to add the chat text afterwards between these tags.*
  4. Access to the different channels : you can have access to different channels restricted to only some usergroupds or for specifics use of the chatbox. The different channels are accessible from the buttons on the left of the chatbox.*
  5. Edit your chats (or others chats) : the edition of a chat can be done by a simple double-click on it.*
  6. Use specific commands : some commands can be accessible in the chatbox depending on the will of the administrator(s) of your forum. These commands let you execute specific actions of formatting, management, etc... You will herebelow the information on the command which are accessible to you. You must notice that you are not forced to use the command prefixes (/command_name) when you use them in the channel they are attached to (except in the general channel).*
* : Depending on the settings chosen by the administrator(s) of the forum, you might not have access to all these features.

User Tag List

Kolej Matrikulasi Melaka

Page 3 of 66 FirstFirst 123451353 ... LastLast

Thread: Kolej Matrikulasi Melaka

Primary School Children
    Thanks
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

Default Re: kmm

Quote Originally Posted by yilian
    Here, i have some questions to ask:-
    1. Are we allowed to bring handphone?
    2. Is food and drinking water provided (I mean for FOC)?
    3. Has anyone heard about the orientation week? How will it be? Some explanation, please?

Thanks. Hope to meet you guys there!
    1. We can bring handphone there (but be more careful ... for sure)
    2. All the food and drinks we have to pay ourselves (not FOC)
    3. Sorry for this question cauz i dunno the answer ...

BTW, we have to pay for the books that we need to buy too. However, every semester we will get RM1000 and i think no problem to buy the books... ...

Kindergarten
    Thanks
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

i too got offer from kmm...
    but not relli sure bout going..
    if i dont get any other offer..
    then melaka it is..

btw, may i write in bm??
    or recom only allow eng written post??

Primary School Children
    Thanks
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

Default kmm

Quote Originally Posted by orange_dandelion
    i too got offer from kmm...
    but not relli sure bout going..
    if i dont get any other offer..
    then melaka it is..

btw, may i write in bm??
    or recom only allow eng written post??
    hi, orange_dandelion!
    yes, you may write in bm. it'll be alright.
    yiLiaN

Primary School Children
    Thanks
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

Default Re: kmm

Quote Originally Posted by TKP610
    Quote Originally Posted by yilian
    Here, i have some questions to ask:-
    1. Are we allowed to bring handphone?
    2. Is food and drinking water provided (I mean for FOC)?
    3. Has anyone heard about the orientation week? How will it be? Some explanation, please?

Thanks. Hope to meet you guys there!
    1. We can bring handphone there (but be more careful ... for sure)
    2. All the food and drinks we have to pay ourselves (not FOC)
    3. Sorry for this question cauz i dunno the answer ...

BTW, we have to pay for the books that we need to buy too. However, every semester we will get RM1000 and i think no problem to buy the books... ...
    Thanks, TKP610 for the reply.

About the food and drinking water, actually, i had phoned KMM and asked about this, the lady said,
    "makanan akan dibekalkan, macam, kalau u rasa tak cukup, tak kenyang, baru u order makanan sendiri, yang tu baru kena bayar sendiri la".
    She said "dibekalkan", however, i am still unsure with the term.
    If we need to pay for the food, is it that we have to pay for the food per month, or pay at the counter? I need to prepare enough money for my food, haih, i got gastric.
    yiLiaN

Primary School Children
    Thanks
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

Actually i m still not sure whether i will go to matriks or not because i m still waiting for another scholarship - JPA scholarship which will be announced in 2nd week of May. If i do not get the scholarship then i will go for matrix.
    however, do some preparation earlier is always better ...

Secondary School Student
    Thanks
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

same here...dunno want to accept matriks or nt...plus most of tchrs are saying that matriks cert is nt really gud wor...they say onli laku in msia...so no chance 2 go oversea....bt thn hw ler??

matriks gud or nt....very confused
    ________
    Revent?n
    Last edited by nysha; 14-05-2011 at 12:00 PM.

Kindergarten
    Thanks
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

me too,i m still waiting for jpa scholarship,if i am offered to study in a good country,then i will go for ir.If not,then melaka it is then.Anyway,some unis overseas accept matriculation cert,so your dream of goin overseas still can come true,even university of sydney claims that it accept matric cert,not sure how true it is though

Primary School Children
    Thanks
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

Default matrics

yes, some other overseas universities do accept the MOE matriculation certificate.

Say, the University of Sydney in Australia.
    I've check it out from the university website and yes, it does accept. I want to take pharmacy degree,
    but,*sigh* the website did not state about the minumum requirement to enter to the university.

Other than overseas, most of the local private university/college also accept it. For example, the International Medical University (IMU). It is way cheaper compared to studying overseas.

However, i am still looking forward for the JPA too, meanwhile preparing for matriculation.
    yiLiaN

Primary School Children
    Thanks
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

Soalan Lazim Kolej Matrikulasi Melaka
    Umum
    1. Di manakah Kolej Matrikulasi Melaka?
    Kolej Matrikulasi Melaka terletak di Kampung Londang, Masjid Tanah Melaka.
    2. Bagaimana hendak menghubungi Kolej Matrikulasi Melaka?
    Talian telefon kami 06 - 3847778 /79. Faks : 06-3847190. Anda boleh juga menghantar email kepada kami melalui [email address]. Anda juga boleh mengirim surat di alamat : Kolej Matrikulasi Melaka, 78300, Masjid Tanah Melaka
    3. Bagaimana caranya untuk mengikuti program di KMM?
    Kemasukan ke program matrikulasi diuruskan oleh Bahagian Matrikulasi, KPM. Untuk memohon kemasukan ke program Matrikulasi KPM, anda perlu mengisi borang yang dikendalikan oleh pihak sekolah atau memohon secara on - line. Tawaran ini mula dibuka bermula bulan Jun sehingga Oktober setiap tahun. Iklan akan dikeluarkan di akhbar - akhbar utama sekiranya tawaran program ini mula dibuka.
    4. Bagaimanakah proses pemilihan pelajar dibuat?
    Pemilihan pelajar dibuat berdasarkan keputusan SPM calon yang layak dan telah membuat permohonan sebelumnya.
    5. Apakah program yang ditawarkan di Kolej Matrikulasi Melaka?
    Kolej Matrikulasi Melaka menyediakan program Matrikulasi Sains satu tahun, Program Matrikulasi Sains dua tahun dan Program Matrikulasi Perakaunan ( 1 tahun ).
    6. Apakah kemudahan yang disediakan di KMM?
    Bagi kemudahan penginapan dan keselesaan pelajar, KMM mempunyai 15 blok asrama yang mampu memuatkan 3000 pelajar pada satu masa. Tiga cafeteria yang besar, pusat rawatan pelajar, koperasi, cyberlab, surau dan bermacam jenis gelanggan sukan dan permainan. Bagi kemudahan pengajaran dan pembelajaran, KMM mempunyai 6 Dewan kuliah, 30 Bilik tutoran, 6 makmal komputer, 3 makmal bahasa dan 30 buah makmal sains.
    7. Bolehkah saya ditawarkan program lain setelah mendaftar dengan program matrikulasi ?
    Boleh, tetapi hanya program yang lebih tinggi/lebih baik sahaja akan ditawarkan kepada anda. Contohnya anda boleh ditawarkan program ke luar negara oleh JPA/MARA.
    8. Apabila meninggalkan program matrikulasi, adakah saya terpaksa membayar gantirugi kepada kerajaan?
    Pelajar yang berhenti daripada Program Matrikulasi KPM akan didenda mengikut dasar pelanggaran perjanjian pelajar KECUALI mereka yang berhenti kerana:
    a) Mendapat tawaran Bahagian Pendidikan Guru (kursus dalam dan luar negeri). b) Mendapat tajaan agensi kerajaan ke luar negeri. c) Menerima tawaran Asasi Sains UM. d) Menerima tawaran Asasi Sains Pertanian UPM. e) Menerima tawaran Asasi Undang-Undang UiTM - KPM. f) Menerima tawaran Pra-Ijazah Perubatan dan Farmasi UiTM. g) Menerima tawaran Matrikulasi Perubatan dan Farmasi UIA. h) Menerima tawaran Tamhidi Perubatan dan Farmasi KUIM. i) Masalah kesihatan dengan disokong laporan pegawai perubatan kerajaan.
    9. Saya mengikuti program matrikulasi selama satu penggal. Kemudian saya menarik diri pada penggal yang kedua. Adakah saya terpaksa membayar gantirugi kepada kerajaan untuk satu penggal atau dua penggal?
    Anda perlu membayar sebanyak RM1000.00 atau sejumlah wang yang ditetapkan oleh kerajaan.
    10. Saya terpaksa menarik diri daripada progaram matrikulasi kerana sakit. Adakah saya dikehendaki membayar gantirugi?
    Tidak jika anda dapat mengemukakan bukti-bukti dari pihak hospital kerajaan.
    11. Apakah saya ditawarkan program lain oleh JPA/MARA , adakah saya akan dikembalikan sebahagian wang yuaran kemasukan saya ?
    Ya, hanya sebahagian daripada yuran pendaftaran akan dikembalikan.
    12. Jika saya akan mengikuti program ini separuh jalan, adakah saya boleh meminta penangguhan?
    Penangguhan hanya diberikan kepada pelajar yang mempunyai masalah kesihatan.
    13. Apabila saya gagal dalam peperiksaan matrikulasi dan terpaksa keluar dari program matrikulasi. Adakah saya terpaksa bayar gantirugi kepada kerajaan?
    Tidak
    14. Bolehkah saya menuntut wang pendaftaran setelah saya mendapat tawaran melanjutkan pelajaran yang diluluskan oleh kerajaan, contohnya tanpa membayar gantirugi kepada kerajaan.
    Ya, hanya sebahagian daripada yuran pendaftaran akan dikembalikan.
    15. Apakah peluang-peluang pekerjaan yang terdapat dalam bidang Sains Fizikal, Sains Hayat dan Perakaunan?
    Sains Fizikal lebih menumpukan kepada bidang kejuruteraan manakala Sains Hayat lebih kepada bidang perubatan, Sains tulen, Sains gunaan dan sebagainya. Bidang perakaunan pula lebih menjuru kepada bidang perakaunan, pengurusan, ekonomi dan pendidikan
    16. Bolehkah saya memohon pertukaran kolej pengajian yang telah ditawarkan kepada saya?
    Pelajar telah diberi peluang membuat 3 pilihan kolej semasa mengisi borang permohonan. Walau bagaimanapun penempatan kolej tersebut tertakluk kepada logistik dan pentadbiran. Sehubungan dengan itu, calon tidak dibenarkan bertukar kolej
    17. Dimanakah saya boleh menyambung pengajian setelah lulus Program Matrikulasi KPM?
    Pelajar boleh menyambung pengajian dimana-mana IPTA dalam dan luar negara berdasarkan kelulusan (PNGK-Purata Nilai Gred Kumulatif) yang diperolehi.
    Pendaftaran Pelajar Baru Sesi 2007 / 08
    I. Bilakah surat tawaran akan dihantar ?
    Surat tawaran akan dihantar 2 minggu sebelum hari pendaftaran.
    II. Bilakah tarikh pendaftaran sesi 2007 / 08
    Pendaftaran pelajar baru bagi program 1 tahun dijangka pada 14 Mei 2007.
    III. Bilakah jangkaan surat tawaran akan diterima?
    Kami menjangkakan surat tawaran akan diterima sekitar 23 - 30 April 2007.
    IV. Anda menerima 2 surat tawaran, yang manakah menjadi rujukan?
    Satu surat adalah tawaran dari Bahagian Matrikulasi dan surat yang kedua adalah surat tawaran dari kolej berkaitan. Surat kedua menjadi rujukan utama dalam membantu proses pendaftaran anda. Sila bawa kedua - dua surat tersebut semasa pendaftaran
    V. Bagaimana prosedur pendaftaran dilakukan?
    Sila ikuti arahan-arahan yang disertakan sekali bersama surat tawaran yang dihantar oleh Kolej. Adalah penting bagi semua pengiring pelajar agar mengikut sesi pendaftaran yang telah ditetapkan.
    VI. Apakah barang keperluan yang dibawa semasa hari pendaftaran?
    Surat tawaran, sijil - sijil dan salinan sijil yang berkaitan, slip BSN bagi bayaran yuran pengajian, pakaian kuliah harian ( seperti di dalam buku panduan pelajar ), pakaian dan kasut yang bersesuaian semasa sesi orientasi, bantal dan keperluan harian yang lain ( Anda boleh dapati di Koperasi KMM ). Sila rujuk pada lampiran yang disertakan bersama di dalam surat tawaran
    VII. Anda menerima jawapan dari sistem SMS, tetapi tidak mendapat surat tawaran?
    Kemungkinan alamat yang diberikan tidak lengkap atau anda berpindah. Sila telefon pihak kolej untuk bantuan dan kepastian.
    VIII. Sekiranya saya datang lebih awal, di manakah boleh saya menginap?
    Sila hubungi tempat - tempat berikut bagi tujuan penginapan :
    Tanjung Bidara Beach Resort: 06-3842990
    Kemunting Beach Resort : 06-3848744
    Damar Suria Resort : 06-3842255
    Samudera Bidara Resort(Tanjung Bidara):06-3853245
    Samudera Riverside Hotel(Masjid Tanah):06-3853825
    IX. Adakah saya perlu membeli peralatan dan keperluan harian yang diperlukan semasa di KMM nanti?
    Anda boleh membelinya sebelum hari pendaftaran. Pastikan semua keperluan disediakan sebelum anda datang mendaftar. Anda juga boleh mendapatkan keperluan tersebut di koperasi KMM. Kami memohon kerjasama anda agar tidak membeli di luar Kolej semasa hari pendaftaran. Ini adalah untuk mengelakkan dari berlakunya kesasakan lalulintas.
    Bagaimana laluan ke Kolej Matrikulasi Melaka
    Untuk sampai ke Kolej Matrikulasi Melaka, tuan/puan boleh mengikut laluan alternatif berikut:
    1.Dari Utara: Ikuti Lebuh Raya KL-Melaka-susur keluar ke Tol Pedas/Linggi dan belok ke kanan. Kemudian jalan terus sehingga simpang tiga Chengkau- belok ke kira dan jalan terus hingga sampai ke simpang tiga (Pilin) dan belok ke kanan(ikut papan tanda arah ke Kolej Matrikulasi Melaka. Jalan terus dan jumpa simpang tiga ? tuju ke arah Lubuk China ? lalu di bulatan dan ikut arah Masjid Tanah dan papan tanda ke Kolej Matrikulasi Melaka. (Rujuk Pelan Ke Kolej Matrikulasi Melaka).
    2.Dari Selatan: Ikuti Lebuh Raya Selatan-Melaka dan susur keluar ke Tol Ayer Keroh. Jalan lurus~ (kurang dari 1 kilometer) dan ambil jalan/laluan ke Sg. Udang/Masjid Tanah ? teruskan perjalanan hingga sampai ke simpang tiga Sg. Udang- Masjid Tanah. Belok ke kanan untuk ke Masjid Tanah dan ikut papan tanda ke Kolej Matrikulasi Melaka. (Rujuk Pelan Ke Kolej Matrikulasi Melaka).
    3.Dari Tol Simpang Ampat/ Alor Gajah: Tuju ke Alor Gajah ? ikut arah ke Masjid Tanah ? ke Kolej Matrikulasi Melaka. (Rujuk Pelan Ke Kolej Matrikulasi Melaka)
    Tindakan segera yang perlu dilakukan oleh pelajar setelah menerima surat tawaran
    Tindakan segera:
    Berikut adalah disenaraikan perkara-perkara yang perlu diambil tindakan oleh pelajar sebelum mendaftar diri ke Kolej Matrikulasi Melaka:
    1. Baca dengan teliti Buku Panduan Pendaftaran Program Matrikulasi 2007/2008 serta Syarat-syarat Tawaran ke Program Matrikulasi.
    2. Buat pembayaran secara `Bank-in` dan simpan slip bayaran.
    3. Buka Akaun Giro di Bank Simpanan Nasional bagi mereka yang tidak mempunyai akaun tersebut. Bagi pelajar yang telah mempunyai akaun Giro, anda dinasihatkan supaya mengaktifkan semula akaun anda sekiranya tidak aktif.
    4. Buat salinan muka hadapan buku akaun GIRO yang jelas menunjukkan nombor akaun simpanan GIRO dan alamat anda.
    5. Lengkapkan semua borang-borang penting termasuk Buku Dokumen Pendaftaran 2007/2008 dan Borang Maklumat Pelajar-UDM.
    6. Sediakan 2 keping SETEM HASIL, setiap satu bernilai RM10.00 untuk tujuan melengkapkan Borang Perjanjian dan Pembiayaan Pelajar Matrikulasi.
    7. Sediakan keperluan peribadi dan kekemasan diri seperti yang ditetapkan di dalam Buku Panduan Pendaftaran Program Matrikulasi.

Primary School Children
    Thanks
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

Default kmm

thanks, admin07 for such an informative post regarding KMM.
    Btw, may I have the link?
    yiLiaN

Page 3 of 66 FirstFirst 123451353 ... LastLast